Thursday, October 10, 2019

belanjawan-2020

Bertemakan “Memacu Pertumbuhan Dan Keberhasilan Saksama Ke Arah Kemakmuran Bersama”,

 https://www.msn.com/en-my/news/berita/liputan-langsung-belanjawan-2020/ar-AAICHEI?ocid=spartanntp

https://www.facebook.com/theedgemalaysia/videos/690857221412490/

Harga jalur lebar dikurangkan 49% dengan purata kelajuan jalur lebar 3 kali ganda.


  • SKMM akan memperuntukkan RM250 juta untuk menyediakan akses jalur lebar melalui teknologi satelit untuk meningkatkan kesalinghubungan di kawasan pedalaman Malaysia, terutamanya Sabah dan Sarawak.
  • Peruntukan RM210 juta untuk mempercepatkan infrastruktur digital di bangunan awam terutamanya sekolah dan kawasan berimpak tinggi.
  • SKMM akan memperuntukkan RM250 juta untuk menyediakan akses jalur lebar melalui teknologi satelit.
  • Geran padanan 50% berjumlah sehingga RM5 ribu untuk meningkatkan pendigitalan operasi syarikat kecil dan sederhana Malaysia.


(Graduates@Work) direka khusus untuk pengambilan graduan yang menganggur melebihi 12 bulan. Graduan yang menerima tawaran kerja akan menerima insentif gaji selama dua tahun sebanyak RM500 sebulan sebagai tambahan kepada gaji yang diterima. Manakala majikan pula akan menerima insentif pengambilan pekerja sebanyak RM300 sebulan juga bagi tempoh yang sama.

ini akan mengurangkan keadaan Arab Spring berlaku di Malaysia.


Kerajaan mencadangkan supaya gaji minimum ditingkatkan pada kadar RM1,200 sebulan hanya di bandar-bandar utama berkuat kuasa pada 2020. Bagi mengimbangi keperluan pekerja dan majikan dengan mengambil kira kenaikan kos sara hidup di bandar-bandar utama.




https://www.msn.com/en-my/money/topstories/budget-2020-providing-building-blocks-for-the-future/ar-AAIF3i8?ocid=spartanntp


a group of people standing in front of a crowd



Budget 2020 is one which many say is one of great discipline yet expansionary at the same time as it takes into account the government’s limited resources.

The budget outlined many measures focused on stimulating household spending as private consumption is expected to be the main pillar to hold up economic growth in 2020, which has been labelled as another year of uncertainty due to the expectation of a slowdown in the global economy.
It also included many initiatives to attract and increase investments in the country to boost private investment which would help ease the burden of the government to support growth during uncertain times.  
Economists say that Budget 2020, besides taking into account the need to support growth in what is expected to be a difficult year ahead, is also looking beyond a one-year horizon, with many measures focused on preparing the country for the future.


Belanjawan 2020 akan berkisar kepada Wawasan Kemakmuran Bersama sebagai kesinambungan Wawasan 2020.

Belanjawan bertemakan “Kemakmuran Bersama: Menjana Pertumbuhan Inklusif Yang Berkualiti Ke Arah Ekonomi Berpendapatan Tinggi”, dijangka memfokus kepada strategi menjana peluang pekerjaan, menjana pendapatan dan menangani kos sara hidup, dengan membantu kumpulan B40.


aspek mengurangkan kos sara hidup, insentif kepada rakyat mungkin boleh diperluaskan.
“Insentif penggunaan pengangkutan awam seperti mana pada tahun lalu iaitu kad tambang bernilai RM100 sebulan tanpa had.

“Kalau boleh kita gunakan kad diskaun untuk semua pengangkutan awam sebagai galakkan pada orang ramai menggunakan pengangkutan awam,” 

isu subsidi minyak dan subsidi hospital yang membabitkan peruntukan besar oleh kerajaan dan isu belia serta kadar pengangguran di kalangan belia dilihat sebagai agenda menarik untuk didengari dalam belanjawan kali ini.

https://www.msn.com/en-my/news/berita/belanjawan-2020-hari-ini-goodies-pulih-keyakinan/ar-AAIAZw6?ocid=spartanntp



pertanian moden dan sektor pelancongan luar bandar di mana setiap kawasan luar bandar berpotensi untuk menjadi kawasan pelancongan domestik dan budaya serta sesuai mewujudkan hab industri kecil dan sederhana (SME)

penyediaan dana khas RM6 bilion bagi mewujudkan 350,000 peluang pekerjaan berkualiti tinggi dalam tempoh lima tahun akan datang, peningkatan RM100 elaun Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) dan gaji minimum RM1,200 sebulan.

Lim Guan Eng et al. posing for the camera: Menteri Kewangan Lim Guan Eng menunjukkan teks ucapan Belanjawan 2019 pada 1 Nov 2018. Petang ini beliau akan membentang Belanjawan 2020. (Gambar Bernama)

No comments: